طراحی سایت

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا چیست

در دنیای کسب و کار کلمات اختصاری زیادی وجود دارد که باید آنها را شناخت. SEO، CRM، SERP، CDN و CMS تنها چند مورد مهم از این کلمات هستند. CMS  که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، مخفف سیستم مدیریت محتوا است. همچنین ممکن است راه حلی باشد که برای ایجاد سریع وب سایتی با دانش فنی و منابع محدود به دنبال آن هستید.

محتوا در حال تبدیل شدن به یکی از راه‌های اصلی تعامل کسب‌وکارها با مشتریان خود است. اما حقیقت این است که محتوا فقط بازاریابی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد و به بخش اصلی تجارت تبدیل شده است و تقریباً همه بخش‌ها از جمله فروش، تجارت و توسعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این حال، 42 درصد از شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که فناوری مناسبی برای مدیریت محتوای خود ندارند. اینجاست که یک سیستم مدیریتی محتوا (CMS) وارد عمل می‌شود.

یک CMS به شما کمک می‌کند تا یک استراتژی جامع بازاریابی محتوا را پیاده سازی کنید و محتوا را در استراتژی تجاری خود بگنجانید. در عین حال، توسعه دهندگان شما در فرآیند انتشار محتوا درگیر نخواهند شد و به راحتی می‌توانند تغییراتی را در باطن انجام دهند، بدون اینکه در انتشار محتوا اختلال ایجاد کنند. در اینجا می‌آموزید که سیستم مدیریت محتوا چیست، چگونه کار می‌کند، و چرا برای کسب و کارهای در حال رشد مهم است. همراه ارس وب باشید.

CMS چیست؟

این یک برنامه نرم افزاری بسیار مهم و قوی است که به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به کدنویسی، یک وب سایت راه ندازی و آن را تماماً مدیریت کنید. با این سامانه یا سیستم می‌توانید محتوای خود را در یک رابط کاربر پسند تولید، مدیریت، اصلاح و حتی منتشر کنید. همچنین می‌توان طراحی و عملکرد سایت را با دانلود یا خرید قالب‌ها و افزونه‌ها به جای کدنویسی شخصی سازی کرد. یک  CMS این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا چندین کاربر داشته باشید که قسمت پشتی یک ابزار کار می‌کنند – و خیلی بیشتر.

اگر فکر می‌کنید که این نرم افزار چگونه می‌تواند همه این کارها را انجام دهد، به خواندن ادامه دهید. در ادامه به نحوه عملکرد CMS نگاهی دقیق‌تر می‌اندازیم.

تعریف سیستم مدیریت محتوا

CMS چگونه کار می‌کند؟

وقتی محتوا پادشاه است و اطلاعات به روز برای تلاش‌های سئو حیاتی است، هر وب سایتی باید یک سیستم مدیریت محتوا داشته باشد و درک نحوه عملکرد CMS شما برای درک نحوه دستکاری محتوای وب سایت شما حیاتی است. کارکرد این نرم افزار به سیستم مدیریت محتوایی که برای وب سایت خود انتخاب می‌کنید بستگی دارد. با این حال، مهم نیست که چه CMS را انتخاب می‌کنید، یک داشبورد برای مدیریت ویژگی‌های مختلف وب سایت خود دریافت خواهید کرد:

به عنوان مثال، برای افزودن یک قطعه محتوای جدید به CMS خود، تنها کاری که باید انجام دهید این است که محتوای خود را در ویرایشگر متن سیستم مدیریت محتوای خود بنویسید بدون اینکه به جزئیات کدنویسی عمیق بروید.

مزایای استفاده از CMS برای وب سایت شما

بدیهی است که مزیت بزرگ استفاده از سیستم مدیریت محتوا این است که مدیریت محتوا را آسان می‌کند. اما یک CMS خوب به شما کمک می‌کند تا سایر جنبه‌های مهم وب سایت خود را مدیریت کنید مانند:

  • توسعه پذیری: می‌توانید بدون نیاز به کار با کدهای زیربنایی، عملکردی اضافه کنید و تصمیمات طراحی بگیرید.
  • مدیریت کاربر و مجوزهای دسترسی: می‌توانید کنترل کنید چه کسی می‌تواند به وب‌سایت شما دسترسی داشته باشد و چه کاری می‌تواند انجام دهد.
  • مدیریت رسانه: می‌توانید بدون نیاز به کار مستقیم با وب سرور خود، عکس‌ها و ویدیوها را در محتوای خود قرار دهید.
  • کنترل نسخه: شما به راحتی می‌توانید آنچه را در سایت خود تغییر داده است مشاهده کنید و یک تاریخچه کامل از همه ویرایش‌ها را مشاهده کنید.

محبوب‌ترین CMS چیست؟

محبوب‌ترین CMS در جهان وردپرس است. در واقع، سیستم مدیریت محتوای وردپرس تقریباً یک سوم از تمام وب سایت‌های جهان را تامین می‌کند و، وقتی صحبت از وب سایت‌هایی با سیستم مدیریت محتوای شناخته شده می‌شود، سهم بازار وردپرس تقریباً 60٪ است. وردپرس یک CMS متن باز است، به این معنی که هر کسی می‌تواند به صورت رایگان از آن استفاده کرده و آن را تغییر دهد. هزاران سیستم مدیریت محتوا متن باز دیگر وجود دارد که دو مورد از معروف‌ترین آنها دروپال و جوملا هستند.

محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا

چرا وردپرس بهترین CMS برای اکثر وب سایت‌ها است؟

دلایل زیادی وجود دارد تا ما بفهمیم چرا وردپرس چنین سهم بازاری را در بازار CMS دارد. ابتدا، می‌توانید از آن برای ساخت تقریباً هر نوع وب سایتی استفاده کنید. این نرم افزار به شما امکان می‌دهد موارد زیر را ایجاد کنید:

  • وبلاگ‌ها
  • سایت‌های نمونه کار
  • فروشگاه‌های تجارت الکترونیک
  • دوره‌های آنلاین
  • انجمن‌ها
  • جوامع اجتماعی
  • سایت‌های کیوریشن

فراتر از این انعطاف‌پذیری پایه، ساخت وردپرس نیز آسان است زیرا کتابخانه عظیمی از برنامه‌های افزودنی به نام تم و افزونه‌ها دارد. تم‌ها به شما کمک می‌کنند ظاهر سایت خود را تغییر دهید، در حالی که افزونه‌ها به شما کمک می‌کنند عملکردهای جدیدی اضافه کنید. در این نرم افزار ده‌ها هزار تم و افزونه وجود دارد، بنابراین می‌توانید برخی از آنها را پیدا کنید تا نیازهای شما را برآورده کنند! در نهایت، وردپرس دارای یک انجمن بزرگ است که دریافت کمک را در هر زمان که به آن نیاز داشتید آسان می‌کند.

امکانات مختلف یک سیستم مدیریت محتوا (CMS)

سیستم‌ مدیریت محتوای وب سایت شما، امکانات مختلفی دارد که به طور پیش‌فرض یا از طریق نصب افزونه یا پلاگین‌های مختلف می‌توان آن‌ها را اجرا کردد. برخی از این امکانات شامل:

  • به‌روزسانی وبسایت و قرار دادن محتوای متنی، تصویری و ویدئویی
  • درج لینک یا پیوندهای متنوع
  • بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
  • ایجاد فرم ثبت‌نام در سایت
  • امکان اتصال به فروشگاه اینترنتی
  • گزارش آمار سایت
  • پشتیبانی از گوگل آنالیتیکس
  • ایجاد منو
  • ایجاد اسلایدشو
  • ایجاد گالری تصاویر
  • اتصال به درگاه پرداخت
  • پشتیبان‌گیری یا بکاپ اطلاعات

چرا ما برای کسب و کار خود به CMS نیاز داریم؟

یک CMS به شما امکان کنترل محتوای خود را می‌دهد. همانطور که قبلاً اشاره کردم، بررسی و مدیریت محتوای خود بسیار مهم است. این از قدیمی شدن اطلاعات جلوگیری می‌کند. اطلاعات قدیمی نرخ پرش بالایی ایجاد می‌کند، یعنی بازدیدکنندگان برای مدت طولانی در سایت شما نمی‌مانند.

هنگامی که یک کسب و کار برای افزودن محتوای تازه و بررسی مداوم محتوای خود در سایت خود وقت صرف می‌کند، مشتری آنها را متعهد و علاقه‌مند به مراقبت از مشتری می‌بیند. علاوه بر این، استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا به شما امکان می‌دهد پست‌های وبلاگ ایجاد کنید. این محتوای جدید برای سئو عالی است، زیرا می‌توانید آن را برای موتورهای جستجو بهینه کنید و آن را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا ترافیک سایت خود را افزایش دهید.

موارد مهمی که باید قبل از انتخاب پلتفرم CMS در نظر بگیرید

قبل از انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای خوب برای وبسایت خود، باید به اهداف کلی خود توجه کنید. شما باید در مورد عملکرد مورد نیاز خود با جزئیات فکر کنید. این به شما کمک می‌کند به جای انتخاب ساده ترین CMS، یک پلتفرم CMS را انتخاب کنید که برای کسب و کار شما مناسب است. در اینجا مواردی وجود دارد که باید هنگام انتخاب یک پلتفرم CMS در نظر بگیرید.

راحتی در استفاده

سهولت استفاده، اصلی‌ترین چیزی است که در یک پلتفرم CMS باید به دنبال آن باشید. اطمینان حاصل کنید که این سیستم مدیریت محتوا را می‌توان به راحتی راه اندازی و مدیریت کرد.

در دسترس بودن و هزینه افزونه‌ها

معمولاً می‌توانید با ماژول‌هایی که معمولاً به آنها پلاگین می‌گویند، قابلیت‌هایی را به پلتفرم‌های CMS اضافه کنید. اینها معمولاً توسط اشخاص ثالث در دسترس هستند. آنها ممکن است آزاد باشند یا نباشند. هنگامی که در حال تحقیق در مورد CMS هستید، در دسترس بودن و هزینه افزونه‌ها را بررسی کنید. اگر پلتفرم CMS که انتخاب می‌کنید فقط عملکرد محدودی دارد، پس برای سفارشی کردن راه‌حل مدیریت محتوای خود بر اساس نیازهای خود، به شدت به پلاگین‌ها تکیه خواهید کرد. پلاگین‌ها عملکرد را گسترش می‌دهند، اما می‌توانند منجر به مشکلات نگهداری شوند. از آنجا که آنها توسط اشخاص ثالث نوشته شده‌اند، ممکن است همیشه با نسخه پلتفرم CMS شما سازگار نباشند.

افزونه ها در سیستم مدیریت محتوا

انعطاف پذیری نگاه و احساس

مهم است که وب سایت شما خود را از صدها هزار سایت آنلاین دیگر متمایز کند. این می‌تواند با برخی از سیستم عامل‌های، سیستم مدیریت محتوا دشوار باشد. اگر تعداد محدودی تم یا قالب و گزینه‌های سفارشی‌سازی کمی وجود داشته باشد، ساختن وب‌سایت خود به‌طور منحصربه‌فرد برای خودتان دشوار خواهد بود.

طراحی تعاملی

بیش از نیمی از ترافیک اینترنت در حال حاضر از دستگاه‌های تلفن همراه است. بنابراین، طراحی ریسپانسیو موبایل در یک پلتفرم CMS ضروری است. مطمئن شوید که پلتفرم CMS که انتخاب می‌کنید از طراحی وب واکنش‌گرا پشتیبانی می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که صفحات وب شما به درستی در انواع مختلف دستگاه‌ها ارائه می‌شوند.

سرعت

سرعت در چندین زمینه مهم است. اولین جنبه سرعت به سهولت استفاده مربوط می شود. اینکه نصب نرم افزار، پیکربندی وب سایت و انتشار محتوا چقدر آسان خواهد بود. جنبه دوم سرعت سایت است. سرعت رندر شدن صفحات وب بسیار مهم است. اگر وب‌سایتی دیر بارگذاری یا به‌روزرسانی شود، بازدیدکنندگان ناامید می‌شوند و به وب‌سایت دیگری می‌روند.

ادغام

توانایی ادغام یک پلتفرم سیستم مدیریت محتوا با برنامه ‌ای شخص ثالث نیز می تواند بسیار مهم باشد. ممکن است بخواهید وب سایت خود را با یک راه حل تجارت الکترونیک، یک بسته CRM یا یک سیستم بازاریابی خودکار یکپارچه کنید. در دسترس بودن رابط‌های برنامه نویسی کاربردی (API) را بررسی کنید و دریابید که چه پشتیبانی برای یکپارچه سازی وجود دارد. حتی اگر اکنون نمی‌خواهید CMS خود را با برنامه‌های شخص ثالث ادغام کنید، ممکن است در آینده بخواهید.

مقیاس پذیری

عامل دیگری که باید در نظر گرفت این است که پلت فرم CMS چقدر مقیاس پذیر است. آیا می‌تواند از جهش‌های بزرگ در ترافیک عبور کند؟ آیا می‌توانید منابعی را برای مقابله با افزایش ترافیک اضافه کنید؟ اگر قصد دارید بیش از یک وب سایت داشته باشید، آیا برنامه CMS از چند سایت پشتیبانی می‌کند؟

امنیت و پشتیبانی

همچنین باید بررسی کنید که چه ویژگی‌های امنیتی با نرم افزار ارائه می‌شود و چه برنامه‌های امنیتی شخص ثالث دیگری ممکن است مجبور به استفاده از آن باشند. همه وب سایت‌ها هدف هکرها هستند، اما برخی از پلتفرم‌ها دارای ویژگی‌های امنیتی بسیار بهتری نسبت به سایرین هستند. خدمات پشتیبانی که برای پلتفرم‌های سیستم مدیریت محتوا در دسترس هستند نیز متفاوت است. برنامه‌های کاربردی متن باز سطح بالا مانند وردپرس معمولاً با مکانیزم‌های امنیتی پیچیده ساخته می‌شوند.

برای انتخاب پلتفرم CMS مناسب برای کسب و کار خود، باید نیازهای فعلی و آینده خود را ارزیابی کنید. گزینه‌های CMS زیادی وجود دارد، اما تصمیم گیری درست در همان ابتدا باعث صرفه جویی در وقت شما در آینده می‌شود. محتوا را می‌توان از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر منتقل کرد، اما انجام این کار می‌تواند بسیار زمان بر باشد.

توصیه می‌شود از یک شرکت متخصص در بازاریابی دیجیتال مشاوره بگیرید. در صورت امکان، آزمایش درایو نرم افزار قبل از اینکه متعهد به استفاده از آن شوید نیز مفید است. تصمیمی که اکنون روی یک پلتفرم CMS می‌گیرید می‌تواند در آینده تأثیر زیادی بر سازمان شما داشته باشد.

تامین امنیت

کلام آخر…

هر سازمان تجاری نیاز به نمایش، ایجاد، انتشار، نگهداری و بازاریابی محتوا در شبکه جهانی وب به کارآمدترین روش دارد. در هر کسب و کاری عملیات پیچیده زیادی وجود دارد و نیازهای مشتریان نیز روز به روز در حال افزایش است، بنابراین این سازمان‌ها به یک سیستم مدیریت محتوا نیاز دارند که در آن بتوان این عملیات را انجام داد. مدیریت محتوا می‌تواند همه را در یک راه حل برای وب سایت شما مانند تجارت الکترونیک، ابزارهای بازاریابی دیجیتال، وبلاگ‌ها و غیره ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *