هر آنچه که باید از روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت بدانید
رنگها قدرت بسیار زیادی دارند؛ بنابراین یکی از مهمترین مسائل هنگام طراحی سایت استفاده از رنگ مناسب برای قسمتهای مختلف یک وبسایت است. اطلاع از روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت و استفاده مناسب از آن باعث جذب مخاطب و ترغیب آنها به بازگشت دوباره به وبسایت میشود. به این دلیل که رنگها میتوانند تاثیر مثبت و یا منفی بر روی احساسات مخاطب بگذارند.
اگر شما هم قصد دارید تا یک وبسایت جدید برای کسب و کار خودتان راهاندازی کنید، پیشنهاد میکنیم که این مقاله از ارس وب را مطالعه کنید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را راهنمایی کنیم که چگونه رنگ مناسب برای قسمتهای مختلف سایت خود انتخاب کنید.
روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت
به صورت کلی رنگها میتواند بر روی عواطف و احساسات افراد تاثیرگذار باشد. اینکه بسیاری از برندهای مطرح در دنیا مانند Dell، Hp، IBM، Intel و بسیاری از شبکههای اجتماعی معروف از جمله فیسبوک، توییتر و … از رنگ آبی برای لوگوی خود استفاده میکنند، قطعا فلسفهای دارد.
بنابراین اگر قصد طراحی وب سایت برای کسب و کار خود دارید، انتخاب رنگ مناسب برای اجزای یک سایت جزو یکی از مهمترین تصمیماتی است که باید توجه ویژه به آن داشته باشید. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید انتخاب رنگ مناسب در طراحی وب سایت باعث جذب مخاطب میشود. علاوه بر این کمک میکند تا برند شما در ذهن مخاطب ماندگار شود و افراد بسیاری آن را به رسمیت بشناسند.
اطلاع از روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت به شما کمک میکند تا یک ابزار قدرتمند برای افزایش مخاطب و بهرهوری سایت داشته باشید. اگر وبسایت شما از هارمونی رنگ مناسبی برخوردار باشد، نام تجاری برند شما قابل اعتماد و حرفهای خواهد بود. در نتیجه این امر باعث تقویت برند شما میشود و بعد از مدتی فروش شما را افزایش میدهد.
تاثیر روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت بهگونهای است که میتواند مخاطبان شما را مجبور کند تا عملیات مورد نظر شما را انجام دهند؛ بنابراین دانستن این موضوع که رنگها میتواند تاثیر مثبتی بر روی نظر مخاطب داشته باشد، شما را مجاب میکند تا از بهترین رنگآمیزی برای وبسایت خود استفاده کنید.
نکات مهم برای انتخاب رنگ مناسب برای وب سایت
انتخاب یک رنگ مناسب برای وبسایت فقط بستگی به علاقه شما ندارد. بلکه توجه به این نکته ضروری است که هر پروژه، مخاطبان خاص خودش را دارد؛ بنابراین هنگام انتخاب رنگ باید به برخی نکات توجه کنید. از جمله این نکات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- عدم استفاده از رنگ برندهای رقیب: رقبای اصلی کسب و کار خودتان را بشناسید. سپس ببینید که این رقبا از چه رنگی در برند خود استفاده کردهاند. سعی کنید که تا حد ممکن، از این رنگها در پالت رنگی وبسایت خود استفاده نکنید و یا آن را کپی نکنید.
- توجه به مخاطبان هر وبسایت: رنگها تاثیر بسیار زیادی بر روی عواطف و احساسات مخاطبان دارد؛ بنابراین مهم است که چه مخاطبی قرار است از سایت شما بازدید کند و یا از خدمات شما بهرهمند شود. به عنوان مثال روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت مربوط به یک فروشگاه نوزاد قطعا با یک فروشگاه لوازم یدکی بسیار متفاوت است.
- استفاده از رنگهای موجود: اگر لوگوی برند شما رنگ ثابتی دارد، این میتواند شروعکننده کار رنگآمیزی وب سایت شما باشد.
- استفاده از سایتهای ارائهدهنده پالتهای رنگی: یکی از راهکارهای مناسب برای رنگآمیزی وبسایت، ایده گرفتن از وبسایتهایی است که ارائه دهنده پالتهای رنگی هستند. این وبسایتها شامل dribbble ، colordrop ،colourco ،Color-hex و… است.
- رنگ یک وب سایت لزوما یک رنگ خاص و منحصر به فرد نیست. گاهی رنگهای ساده نیز میتواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی ذهن مخاطب بگذارد.
اصول لازم برای رعایت روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت
رنگ عناصر مختلف یک وب سایت مانند دکمهها، منو، عناوین، متن، تصاویر، پیوندها و… میتواند فروش شما را تحت تاثیر قرار دهد و یا تاثیر مثبت بر روی برند شما بگذارد. رنگها ابزارهای بسیار قدرتمند در طراحی وب سایت هستند و یک اشتباه کوچک میتواند کسب و کار شما را دچار مشکل کند؛ بنابراین با دانستن روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت میتوانید اشتباهات رایج در صفحات وب را کمتر کنید.
مفهوم هر رنگ در برند شامل موارد زیر است:
- قرمز: معمولا این رنگ در وب سایتهای غذا، مد و فشن و سرگرمی استفاده میشود که نشاندهنده هیجان، انرژی، خطر و حساسیت شدید است. در واقع این رنگ فوریت خرید و ایجاد هیجان را در مخاطب القا میکند.
- آبی: استفاده از این رنگ در بانکها و برخی برندهای معتبر رایج است و نشاندهنده اعتماد، آرامش و دوستی است و حس آرامش و امنیت را القا میکند.
- زرد: اگرچه از این رنگ برای جلب رضایت مشتری استفاده میشود، اما پیشنهاد میکنیم که کمتر از این رنگ استفاده کنید چرا که خستگی چشم را به دنبال دارد. به صورت کلی این رنگ نمادی از شادابی، خوشبینی و جوانی است.
- نارنجی: اگر سایت شما ماهیت تجاری، تکنولوژی، سرگرمی و… دارد، رنگ نارنجی یک گزینهی پیشنهادی مناسب است. چرا که صمیمیت، جنبش و اشتیاق را نشان میدهد.
- سبز: در روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت رنگ سبز مفهوم طبیعت، شانس و باروری را میرساند. این رنگ برای وبسایتهایی مانند محیط زیست، جهانگردی، منابع انسانی و … مناسب است.
اصول ترکیب رنگ در طراحی سایت
چهار پالت رنگی متداول در طراحی سایت شامل موارد زیر است:
- تک رنگ یا رنگ پایه: این طرح رنگی دارای یک رنگ پایه بوده و بقیه سایهها و رنگها از همان رنگ تشکیل میشود.
- رنگهای مکمل و آنالوگ: این طرح رنگی از دو رنگ مقابل هم تشکیل شده است و یکنواختی را ایجاد میکند. ادارات، مدرسهها، سایتهای علمی و دانشگاهها معمولا از این پالت رنگی استفاده میکنند.
- رنگهای شاد و پویا: برای تبلیغات و جلب توجه از این رنگها استفاده میشود و انرژی را به مخاطب انتقال میدهد.
- رنگهای تاریک و روشن: برای سایتهایی با محتواهای آموزشی و امنیتی استفاده میشود. برای این منظور از رنگهای تاریک برای قسمتهای داخلی و جزئی سایت استفاده میشود.
سخن نهایی
ما در این مقاله در رابطه با روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت صحبت کردیم. هرچقدر دانش شما در این زمینه بیشتر باشد، از رنگبندی بهتری در طراحی وب سایت خود استفاده خواهید کرد.