هر چیزی که باید درباره وب و SEO بدانید
وبسایت، مهمترین بخش یک کسبوکار دیجیتال است. هرقدر برای ساختار، طراحی و بهبود آن تلاش کنید میتوانید شانس دیده شدن و نهایتاً موفقیت خود را تضمین کنید.
SEO برای هر کسبوکاری که آنلاین فعالیت میکند مهم است و ممکن است خیلیها متوجه نباشند که باید آن را در طول فرآیند طراحی وب سایت اعمال کنند، نه بعدازآن. در اینجا سعی داریم راهنمایی جامع برای SEO و طراحی وب سایت خدمتتان ارائه کنیم.
سایت شما، مرکز دنیای بازاریابی دیجیتال شما است. جایی که همه فعالیت های دیجیتال به سمت آن جریان دارند. البته بزرگترین سرچشمه ترافیک آن را جستجوهای ارگانیک تشکیل میدهد.
بااینحال در اکثر مواقع، کسبوکارها تا قبل از طراحی یا بازطراحی شدن سایتشان به SEO فکر نمیکنند، این نوع سایتها عموماً در حوزه SEO و بازاریابی دیجیتال بی برنامه عمل می کنند. شاید ظاهر جذابی داشته باشند، اما اگر متخصصان بازاریابی نتوانند در زمان طراحی، فعالیت داشته باشند، مانند این است که با یک پای چوبی در مسابقه دو شرکت کردهاید. یا در بهترین حالت مجبور میشوید برگردید و دوباره از ابتدا شروع کنید که باعث هدر رفت زمان و هزینه هدر می شود.
اخیراً به ارتباط بین SEO و طراحی وب سایت توجه زیادی شده است و راهنماهای مختلفی در حوزه برنامهریزی و طراحی سایت ارائهشده است که در انجام امور مختلف در طول این فرآیند کمک میکند. آنچه بررسی خواهیم کرد، مطلب تکمیلی برای این راهنماها است.
در این مقاله به این موضوع میپردازیم که SEO چگونه باید بخش داخلی از فرآیند طراحی یا طراحی مجدد سایت شما باشد. قصد داریم ببینیم برای آنکه سایتی داشته باشید که برای جستجوی تبلیغاتی و Lead Generation مناسب باشد باید به چه چیزهایی توجه کنید، اینکه تمرکز روی کاربران خوشحال چگونه گوگل را همراه صمیمی شما میکند.
همچنین نگاهی به برخی تلههای رایج میاندازیم که میتوانند باعث شکست کسبوکارها شوند؛ بهویژه آنهایی که قصد ساخت سایت جدیدی را دارند که هسته مرکزی فعالیتهای تبلیغات دیجیتال است.
آنچه معمولاً اتفاق میافتد
تلفن شرکت طراحی وب سایت زنگ میخورد.
شرکت: «سلام، چطور میتوانم کمکتان کنم؟»
مشتری: «سلام، ما بهتازگی یک سایت ساختیم، اما ظاهراً ترافیک سایت خیلی کاهش داشته است» یا «برای کلیدواژههایی که قبلاً به کمکشان در نتایج دیده میشدیم، دیگر بازدید نداریم» و یا «هیچ جستجویی دریافت نمیکنیم» یا «میخواهیم ببینیم برای بهبود SEO خود چهکار میتوانیم کنیم».
شرکت: « اگر URL و شماره تماس خود را بدهید، میتوانم نگاهی بی اندازم و چند پیشنهاد به شما بدهم».
اما مشکلی اینجا وجود دارد. SEO یک چسب زخم نیست که بتوانیم روی هر سایت بچسبانید و بهتر شود. SEO سایت از اساسیترین نیازهای موفقیت اکثر کسبوکارها در فضای آنلاین است و همان مفاهیمی که به شکلگیری یک SEO مطمئن میانجامند، به جستجوهای هزینه شده، شبکههای اجتماعی و دیگر فعالیتهای تبلیغاتی داخلی نیز کمک میکنند.
ایجاد یک سایت SEO پسند
در سطح پایه، یک سایت SEO پسند سایتی است که به موتورهای جستجو اجازه میدهد صفحات سایت را بخوانند و در آن بگردند. اولین گام برای اینکه مطمئن شوید در میان نتایج موتورهای جستجو دیده میشوید این است که بدانید موتورهای جستجو میتوانند بهراحتی در محتوای سایت شما بخزند و آن را درک کنند.
موتور جستجو برای انجام این کار از خزنده یا crowler استفاده میکند و ما نیز سعی داریم همراه با موتورهای جستجو کارکنیم، نه بر ضد آنها. راههای زیادی برای ساخت یک سایت وجود دارد، امامتأسفانه همه فناوریهای موجود درروند شکل دهی سایت به بهینهسازی نتایج برای موتورهای جستجو توجه نشده است.
ساختن یک سایت SEO پسند به برنامهریزی دقیق و یک رویکرد سازماندهی شده برای نمایش کسبوکار و خدماتی که ارائه میدهید نیاز دارد. این مورد برای اکثر کسبوکارها امری پیچیده خواهد بود، چون ثبت کردن کاری که دقیقاً انجام میدهید همیشه کار آسانی نیست.
سایت شما بهعنوان یک ابزار تبلیغاتی، باید بر اساس یک طرح تبلیغات دیجیتال منسجم ساخته شود که مدل کسبوکار و ارزش پیشنهادی واضحی داشته باشد. اگر مشخص نباشد، لازم است اول به آن رسیدگی کنید.
با فرض اینکه همه این نکات را رعایت کرده باشید، شروع میکنیم.
اساس کار
چند عنصر اساسی، چارچوب یک فرآیند طراحی سایت بسیار بهینه را مشخص میکنند.
دامینها
شاید کسبوکار شما از example.com بهعنوان دامین اصلی استفاده میکند. اما ممکن است دامینهای دیگری هم داشته باشید. اطمینان از اینکه دامین شما مفهوم و مرتبط به نظر برسد و با آنچه انجام میدهید متناسب باشد دارای اهمیتی فوقالعاده است. همچنین باید حتماً همه دامینهای فرعی و متغیرها بهدرستی به سایت اصلی اشاره داشته و همه را به یک نسخه واحد و موجه از سایت هدایت کنند.
بهطور مثال شرکت آنیل سیستم ارس در زمینه های مختلف از جمله طراحی وب سایت و اپلیکیشن موبایل فعالت دارد. این شرکت یک کسبوکار مبتنی بر وب است بنابراین طبیعی است که دامین اصلی این شرکت ArasWeb.ir باشد. تمام دامینهای فرعی به URL اصلی ریدایرکت ۳۰۱ میشوند.
فکر نکنید که قرار دادن کلیدواژههای اصلی در نام دامین به شما کمک میکند. این کار میتواند به یک کسبوکار محلی یا کوچک کمک کند، باید به گسترش کسب و کار خود نیز فکر کنید و بازار جهانی را در نظر بگیرید.
هاست
هاست شما هم بسیار مهم است. یک سایت کند کاربران را ناراحت میکند. هاست شما باید از قوانین عرف پیروی کند. هاست را از همانکشوری که مخاطبانتان هستند تهیه کنید.
CMS
CMS یا سیستم مدیریت محتوایی که برای کسبوکارتان انتخاب میکنید، میتواند تأثیر بسیاری در میزان موفقیت شما داشته باشد. در خیلی از مواقع وردپرس انتخاب خوبی است، اما تنها گزینه موجود نیست. مطمئناً در سطح پایه به شکلی طراحیشده است که گوگل میتواند آن را درک کند. اما به این معنی نیست که بهترین انتخاب از میان گزینههای موجود است، اما قطعاً نقطه شروع مناسبی برای اکثر کسبوکارها محسوب میشود. فقط مطمئن شوید که CMS انتخاب کنید که برای وضعیت شما مناسب باشد.
خزیدن و دسترسی
اولین گام این است که مطمئن شوید بات های موتور جستجو میتوانند در سایت شما بخزند و بفهمند چهکاری را در کجا انجام میدهید.
فهرست بندی
آنها برای درک سایت شما باید بتوانند محتوای صفحات را بخوانند. یعنی محتوای اصلی سایت شما باید در اصل، مبتنی بر نوشته باشد. نه تصویر باشد، نه فایل فلش و نه ویدیو. حتی در این جهان همواره در حال پیشرفت، محتوای اصلیتان باید هنوز مبتنی بر نوشته باشد. برخی ابزار مانند فونتهای وب وجود دارند که میتوانید هنوز هم علاوه بر رعایت این اصل، از تصاویر هم استفاده کنید. اما باید دقت کنید به زبانی کاملاً واضح توضیح داده باشید تا موتور جستجو بتوان آن را بخواند و منظور شمارا درک کند.
تصاویر، ویدیوها، PDF ها و محتوا هم مهم هستند و میتوانند بهعنوان منبعی از ترافیک بهدستآمده از موتور جستجو باشند. فراموش نکنید که اینها هم باید قابل خواندن و فهرست شدن برای بات ها باشند.
ساختار لینک
برای فهرست کردن محتوایی که در صفحه اصلی قرار ندارند، نیاز به لینکهای خارجی خواهید داشت که موتورهای جستجو بتوانند در آنها بخزند. ناوبری اصلی سایت، دستورهای موتور جستجو و ابزاری مانند XML نقشه سایت، همگی به موتور جستجو کمک میکنند تا بتواند در سایت شما بخزد و صفحات جدید را پیدا کند. به کمک ابزارهایی مانند Screaming Frog میتوانید مطمئن شوید که موتورهای جستجو بهراحتی میتوانند در سایت شما بخزند.
معماری اطلاعات و تشکیل ساختار سایت
الگوی تقلید از کمد پروندهها برای ساختار سایت ایده محبوبی است. سایت شما همان کمد پروندههاست. دستهبندیهای اصلی همان کشوها هستند. دستهبندیهای فرعی همان پوشههای داخل کشورها هستند. صفحات نیز مدارک داخل پوشهها هستند.
- کمد: سایت شما
- کشو: دستهبندیهای بالاتر
- پوشه: دستهبندیهای کوچکتر
- فایل: یک صفحه یا مدرک
برای مثال ساختار زیر را برای سایت Bowler Hat در نظر بگیریم:
خانه
– خدمات
— بسته های پیشنهادی
— طراحی سایت فروشگاه اینترنتی
یا
خانه
– خدمات
— راهکارهای تجارت الکترونیک
— تهیه گزارش و راهنمای سئو
پس در این ساختار اطلاعات صفحهای وجود دارد که /گزارش و راهنمای سئو/ است.
صفحه /گزارش و راهنمای سئو/ در پوشه راهکارهای تجارت الکترونیک و در کشوی خدمات قرار دارد. همین روند را میتوان برای دیگر عناصر SEO دنبال کرد تا محتوا را فراتر از آنکه یک مدرک تنها را میتوان مشخص کرد، بهوضوح نمایش داد.
این موضوع به پستهای بلاگ، مقالات، محتوای FAQ، خدمات، مکانها و تقریباً هر چیز دیگری که جزئی از کسبوکارتان است مربوط میشود. شما میخواهید اطلاعات راجعه به کسب و کارتن را به شکلی قابلدرک ساختاربندی کنید.
گاهی اوقات رویکردی عمیق برای ساختاربندی محتوا بکار گیرید. شاید دیگران از یک رویکرد وسیع استفاده کنند. نکته مهم در اینجا این است که اجزا باید به شکلی منظم شوند که با منطق سازگار بوده و ناوبری و پیدا کردنشان ساده شود.
با یک رویکرد سه یا چهار سطحی مانند این میتوانید مطمئن شوید که اکثر محتوای سایت را میتوان نهایتاً با ۴ کلیک پیدا کرد و خیلی بهتر از رویکردهای عمیقتر برای ناوبری سایت هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجوعمل میکند.
URL ها
محتوای سایت توسط URL مشخص میشوند. یک الگوی نامگذاری منطقی به فراهم کرد محتوای بیشتر برای افراد و موتورهای جستجو کمک میکند.
در ادامه دو مجموعه فرضی از URL ها را میبینید که میتوانند به مسیرگزارش سئو که در بالا اشاره شد مرتبط شوند. یکی از آنها منطقی است اما یکی دیگر هیچ کمکی نمیکند.
www.example.com www.example.com/services/ www.example.com/services/seo/ www.example.com/services/seo/audits/
www.example.com www.example.com/s123/ www.example.com/s123/s1/ www.example.com/s123/s1/75/
واضح است که مجموعه URL های دوم یک نمونه کاملاً نادرست است، اما بهخوبی این نکته را نشان میدهد. الگوی نامگذاری اولین دسته URL ها هم به کاربران و هم موتورهای جستجو کمک میکند، درحالیکه مجموعه دوم مانع آنها میشود.
ناوبری
ناوبری سایت شما نیز بهاندازه عوامل دیگر مهم است. سایتی که ساختار خوبی داشته باشد، ناوبری آن با ساختار، URL ها و دیگر اجزا مانند XML نقشههای سایت بهطور هماهنگ کار میکند و مشخص میکند که کدام صفحه یا کدام بخش از محتوا در چه مورد است.
ناوبری چیزی بیش از یک منو در بالای صفحه سایت است. توسط آن میتوانید مرتبطترین بخش سایت را به کاربران نشان دهید. ناوبری میتواند ابزاری برای آگاه کردن دیگران از خدمات بیشتر سایت باشد و علاوه بر لینکهای نوشتاری میتواند مطالب کاملی از تمام صفحات و عناصر قالب طراحی سایت را هم در خود بگنجاند.
شیوه نمایش همیشه برایمان جالب بوده است. وقتی وارد یک سوپرمارکت میشویم، اطراف را نگاه کرده و به دنبال علائمی میگردیم تا آنچه میخواهیم را پیدا کنیم. سایت شما هم مثل همین است. اگر یک کاربر ارجاع دادهشده و نام برند شمارا جستجو کند، به صفحه اصلی سایت شما میآید. اکنون به یک نشانه نیاز دارند تا آنها را به سرویس مربوطه هدایت کند و بهتر است کاری کنید که بهراحتی دیده شود.
خیلی راحت میتوان این کار را اشتباه انجام داد باید قبل از ساخت سایت، بهدقت به نیازها و خواستههای کاربران خود فکر کنید. یک سایت درواقع یک وسیله دیجیتالی است که باید استراتژی برنامه تبلیغاتی شمارا اجرا کند. در اینجا، شناخت کاربران بسیار مهم است تا بتوانید مطمئن شوید نیازهایشان برآورده میشود.
ناوبری نباید خیلی سخت فهمیده شود، نباید کاربر را به فکر ببرد. تصویر زیر، نشانهای مربوط به یک مغازه محلی وسایل منزل است. کدام جهت شمارا به پارکینگ خودرو و کدامیک به درب ورودی تحویل سفارشها راهنمایی میکند؟
در اینجا ذهن خیلیها، خط «محل پارک خودروی مشتری» را از چپ به راست دنبال میکند. اما درواقع پارکینگ مشتریان در سمت چپ است. هیچ نشانهای وجود ندارد که نشان دهد کدام درست و کدام غلط است.
در چنین حالتی مجبور میشویم فکر کنیم. یا در عمل چند بار مسیر را اشتباه میرویم تا بالاخره راه درست را یاد بگیریم. اما کاربران اگر نتوانند آنچه میخواهند را در سایت پیدا کنند، به اقیانوس وسیع رقابت که نتایج جستجوی گوگل در اختیارشان قرار میدهد برمیگردند.
ناوبریتان باید کاملاً واضح و مشخص باشد، اگر حتی یک کاربر گمراه شود، بدانید که خیلیهای دیگر هم ممکن است همین کار را کنند.
مشکلات رایج
مشکلات احتمالی فراوانی ممکن است در خصوص محتوا رخ دهد، مشکلاتی که موتور جستجو نمیتواند آنها را پیدا کند یا درک کند و درنتیجه به ضرر شما عمل میکند. برای مثال:
- محتوای جدا ماندهای که نشود آن را پیدا کرد
- محتوایی که فقط از طریق جستجوی سایت بتوان به آن دسترسی یافت
- فایلهای فلش، برنامههای جاوا، فایلهای صوتی، فایلهای ویدیویی
- AJAX* و دیگر افکتهای پرزرقوبرق سایت
- قابها – محتوایی که از سایت دیگری واردشده باشد میتواند مشکلساز شود
- دامینهای فرعی – محتوا بهجای اینکه به چند پوشه فرعی تقسیم شود، به دامینهای فرعی تجزیه میشود.
* عملکرد گوگل در خواندن صفحات AJAX خیلی بهتر از قبل شده است، اما هنوز هم ممکن است محتوا را با افکتهای بیهوده، گنگ و مبهم کند.
باید مطمئن شوید که محتوای مهم سایت بهراحتی در دسترس و قابلدرک باشد و به شکلی منطقی در ساختار کالی سایت قرارگرفته باشد.
خلاصه
اگر همهچیز بهدرستی انجامشده باشد، یک کاربر یا موتور جستجو میتواند حتی قبل از نگاه به یک صفحه موضوع آن را بفهمد. سپس SEO کلی شما روی این زیربنای محکم بهدستآمده از معماری اطلاعات و ساختار سایت کار میکند.
طراحی موبایل پسند
گوشی موبایل، محبوبترین دستگاه برای انجام جستجوهای اینترنتی و گشتوگذار در سایتها است. سایتهایی که به بهبود نتایج برای موتورهای جستجو پرداختهاند، باید به همان اندازه به نمایش سایت خود در موبایل هم توجه کنند.
اما بااینحال، امروزه دیگر طراحی واکنش گرا هم کافی نیست. در سال ۲۰۱۲ بود که از اهمیت طراحی واکنشگرای سایت صحبت میکردیم. اکنونکه ۶ سال از آن زمان گذشته است و تکنولوژی پیشرفت فراوانی داشته، شبکههای داده موبایل بسیار قویتر شدهاند و کاربران زیادی از موبایل استفاده میکنند.
برای ایجاد یک طراحی واقعاً موبایل پسند و به حداکثر رساندن نتایج جستجوی روی موبایل، باید به نیازها و خواستههای کاربران موبایل فکر کنید. کاری که یک کاربر روی موبایل انجام میدهد باکاری که روی کامپیوتر انجام میدهد بسیار متفاوت است. حتی اگر ادامه کار روی کامپیوتر انجام شود، آن تماس اولیه بهاحتمالزیاد روی موبایل صورت خواهد گرفت.
چند ماه قبل نگاهی به چند نکته کلیدی در ایجاد یک سایت موبایلی SEO پسند داشتیم که میتواند شمارا فراتر از یک طراحی واکنشگرای موبایل پسند ساده ببرد.
ازنظر SEO، ثابتشده است که موبایل پسند بودن یک سایت از عوامل تعیینکننده رتبه سایت در جستجوی موبایلی است؛ و نسخه موبایلی سایت شما است که برای بررسی و رتبهبندی سایت شما استفاده میشود. البته نکته مهمتر این است که فراموش نکنید مشتریان آیندهنگر روی موبایل جستجو میکنند و سایت شمارا میبینند.
روی بهبود تجربه کاربری برای کاربران موبایل کارکنید تا بهزودی پاداش این تلاش را در میزان ترافیک سایت و تعامل کاربران مشاهده کنید.
سرعت صفحات
یکی دیگر از ابعاد کلیدی که باید در عصر موبایل به آن توجه کنید، سرعت صفحه است. کاربران شاید اندکی صبور باشند، اما شاید همیشه به یک شبکه اینترنت سریع دسترسی نداشته باشند. استفاده از صفحات سبک و متعادل از اصلیترین نکاتی است که باید در طراحی سایت SEO پسند مدرن رعایت کنید.
تست موبایل پسند بودن گوگل (Google’s mobile-friendly test) میتواند نقطه شروع خوبی باشد. این ابزار بازخوردی از میزان موبایل پسند بودن سایت، سرعت روی موبایل و سرعت آن روی کامپیوتر را به شما میدهد. همچنین همه اطلاعات را در قالب یک گزارش کاربردی کوچک با جزئیات دقیق کارهایی که میتوانید برای بهبود سرعت انجام دهید ارائه میکند.
باید گفت که سرعت صفحات یکی از عوامل مهم است که به نحوه ساخت سایت، کیفیت و مناسب بودنهاست شما بستگی دارد.
کاربردی بودن
میزان کاربردی بودن یک سایت ترکیبی از چند عامل است: طراحی مخصوص دستگاههای مختلف، سرعت صفحات، مجموعه طراحی و رویکرد بصری برای چینش سایت با در نظر گرفتن کاربر نهایی.
فاکتورهای کلیدی که باید در نظر بگیرید عبارتاند از:
- شکل نمایش صفحه: باید تأکید بیشتری روی عناصر مهم داشته باشید.
- سلسلهمراتب بصری: عناصر مهمتر باید بزرگتر دیده شوند.
- ناوبری صفحه اصلی و سایت: نشانههای راهنمای کاربران واضح باشند.
- جستجوی سایت: سایتهای بزرگ باید از امکان جستجو و در یک بخش مناسب بهرهمند باشند.
- تکمیل فرم: فرمها باید سبک و پر کردنشان تا حد امکان ساده باشد.
- طراحی: یک طراحی عالی همه کارها را سادهتر میکند.
اینها فقط کارهای سطحی هستند و کاربردی بودن سایت باید برای هر سایت بهطور جداگانه تعریف شود. برخی از منابع پیشنهادی در این حوزه کتاب «من را به فکر کردن وادار نکن: رویکرد رایج به کاربردی بودن وب» نوشته Steve Krug، و چکلیستهای بهینهسازی برای موبایل هستند.
قیف بازاریابی محتوا
سایت شما کار بسیار مهمی بر عهده دارد: باید بتواند شمارا در نتایج موتورهای جستجو جلوتر از دیگران به کاربران نشان دهد، و سپس باید با آنها تعامل داشته و به مشتریان واقعی تبدیل کند.
سایت به محتوایی نیاز دارد که به انجام همه این مراحل تبدیل کاربر به مشتری واقعی کمک کند. اینجا SEO و محتوا یک ترکیب بسیار مهم هستند، چون ممکن است در برابر مشتری قرار بگیرید که دنبال خدماتی است که آن را از یک شرکت دیگر که در ذهن دارد میخواهد.
یکراه ساختاربندی شده برای توجه به محتوایی که نیاز دارید، قیف بازاریابی یا marketing funnel است:
آگاهی – بالای قیف
محتوای آگاهکننده معمولاً شامل بلاگ و مقالاتی هستند که اطلاعات ارائه میکنند. ما سعی داریم به مشتریان آینده شما کمک کنیم تا مشکلاتی که با آنها مواجه هستند را بشناسند و تجربه و اعتبار شما در حل آنها را نشان دهیم.
- پستهای بلاگ
- مقالات ارائه اطلاعات
- وبینارها
- راهنماهای جامع
- FAQ ها
توجه – وسط قیف
محتوای مربوط به مرحله توجه، به مشتری کمک میکند تا شمارا با دیگر پیشنهادها موجود مقایسه کند. بهتر است محتوایی ارائه دهید که کاربردی باشد و در تصمیمگیری به مشتری کمک کند.
- مطالعات موردی
- اطلاعات محصولات یا خدمات
- ویدیوی نمایش محصولات
- راهنمای کاربر
تبدیل – انتهای قیف
محتوای انتهای قیف روی تبدیل کاربر به مشتری کار میکند و باید کاربر را بهتدریج به یک فروش یا لید تشویق کند.
- بررسیها
- نظرات مشتریان
- نمونه رایگان
- مشاوره رایگان
به یاد داشته باشید که مشتریان انواع محتوا را جستجو میکنند. اطمینان از پوشش دادن تمامی این حوزهها به دیده شدن شما از طریق موتورهای جستجو، توجه و درنهایت تبدیل کمک میکند.
اصول SEO
همانطور که میبینید قبل از اینکه حتی بخواهیم به عناصر نسبتاً شناختهشدهتر بهینهسازی سایت و صفحات شما بپردازیم، به مسائل زیادی باید توجه کنید. تا قبل از ایجاد یک زیربنای محکم نمیتوانیم به کلیدواژهها و بهینهسازی روی صفحات فکر کنیم. خوشبختانه اگر همهچیز را بهدرستی انجام داده باشیم، مرحله اصلی بهینهسازی صفحات بسیار راحتتر خواهد بود.
هدف قرار دادن کلیدواژه
وقتی ساختار خوبی داشته باشید که دوگانگی در آن نباشد، استراتژی کلیدواژه شما خیلی راحتتر خواهد بود. اگر به مثالهای قبلی در بخش سلسلهمراتب سایت و ساختار نگاه کنید، خواهید دید که اضافه کردن کلیدواژه نسبت به آنها سادهتر است.
– خدمات
— SEO
— بررسی SEO
www.example.com/services/ www.example.com/services/seo/ www.example.com/services/seo/audits/
اگر برای مثال این صفحات را در نظر بگیریم، شاهد یکروند عادی از کلیدواژههای کلی تا عبارات جستجوی دقیقتر هستیم. اما حتی میتوانیم تعدیلکنندههای پایه مانند موقعیت را برای یک کسبوکار محلی در نظر بگیریم.
خانه
– آژانس تبلیغات دیجیتال
– شرکت تبلیغات دیجیتال
+ تهران
+ ایران
خدمات
– خدمات تبلیغاتی
– خدمات تبلیغات دیجیتال
+ تهران
+ ایران
SEO
– بهینهسازی نتایج برای موتورهای جستجو
+ شرکت
+ آژانس
+ تهران
+ ایران
بررسی SEO
– بررسی SEO
– بررسی فنی SEO
+ آژانس
+ شرکت
+ تهران
نکته اینجاست که سایت با ساختار مناسب میتواند مسیر خوبی به سمت مشخص کردن استراتژی کلیدواژه شما مشخص کند. هنوز به تحقیق و الگوبرداری نیاز دارید اما میتوانید مطمئن شوید که با داشتن یک استراتژی منسجم میتوانید عبارات وسیعتر و جزئیتری را هدف بگیرید.
تگهای عنوان HTML
تگ <title> اصلیترین تگ پشت پرده است که میتواند روی رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو تأثیر بگذارد. درواقع تنها متاتگی است که مستقیماً روی این رتبه مؤثر است.
بهترین تمرینهای تگ عنوان به شرح زیر هستند:
- کلیدواژهها را در ابتدای تگ قرار دهید
- طول آن بین ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر باشد
- کلیدواژهها و عبارات اصلی را به شکل عادی استفاده کنید
- از کاراکترهای جداکننده برای تمایز دادن عناصر مانند دستهبندی و برند استفاده کنید
- به موارد کلیک شونده و کاربر نهایی توجه کنید
- رویکردی یکپارچه در تمام سایت بکار برید
حتی امروزه هم شاهد عنوان صفحات فراوانی هستیم که بیشازحد روی بهینهسازی کارکردهاند. دوست داریم کلیدواژههایمان در تگ عنوان باشند، اما نه به قیمت آمار کلیک و خوانا بودن برای افراد. شاید یک موتور جستجو محتوای شمارا رتبهبندی کند، اما فراموش نکنید که یک انسان روی آن کلیک میکند.
متاتگهای توضیحات
توضیحات متا بهطور مستقیم روی رتبه تأثیر نمیگذارند. اما نکته اصلی اینجاست که توضیحات متا همان محتوای تبلیغ شما برای صفحه موجود در میان نتایج موتور جستجو است. توضیحات متای شما همان چیزی است که شمارا برنده آن کلیک کاربر میکند. و اگر آن کلیک را برنده شوید به بهتر دیده شدن شما کمک میکند؛ بدیهی است که در کشاندن کاربران بیشتر به صفحات شما امری حیاتی است.
توضیحات متا باید:
- محتوای صفحه را صادقانه بیان کنند.
- صفحه را تبلیغ کرده و نرخ کلیک را افزایش دهند
- روند فکری کاربر و دلیل کلیک او روی این صفحه را در نظر بگیرند
- در جای مرتبط و مناسب از کلیدواژه استفاده کنند
موتور جستجو عبارات جستجو شده را در عنوان صفحه و توضیحات متا که در مرور صفحه به کاربر کمک میکند مشخص میکند. این مورد را بهعنوان بهانهای برای هدر رفتن توضیحات متا استفاده نکنید، در غیر این صورت احتمالاً گوگل آنها را در نظر نمیگیرد و آن کلیک بسیار مهم را دریافت نمیکنید!
موقعیتهایی هم پیش میآیند که بهتر است توضیحات متا ایجاد نکنید و بگذارید خود موتور جستجو محتوا را از سایت شما استخراج کند و یک توضیح مختصر از آن میسازد که با جستجوی کاربر مرتبطتر است. فراموش نکنید توضیح متای مختصر شما نمیتواند همه اطلاعات یک محتوای بلند را شامل شود.
تگ های عنوان
تگهای عنوان به تشکیل ساختار صفحه و نشان داده سلسلهمراتب در یک مدرک کمک میکنند مانند H1، H2، H3 و … نوشته داخل تگهای عنوان با ارتقای رتبه سایت مرتبط هستند (البته نسبتاً)، اما آنچه واقعاً اهمیت دارد هماهنگی بین ساختار سایت، بهینهسازی قسمتها مانند تیتر صفحات و توضیحات متا و خود محتوا است. همه چیز را کنار هم بچینید تا هم برای کاربر منطقیتر جلوه کنند، هم به موتورهای جستجو در دستهبندی محتوای خود کمک میکنیم و در همین حین تا حد ممکن از کوچکترین بهینهسازیهای ساده روی صفحات هم غافل نمیمانیم.
به یاد داشته باشید تگهای عنوان را با ترتیب دیده شدن آنها هماهنگ کنید. یعنی مهم ترین تیتر صفحه (معمولاً <h1>) باید بزرگترین نوشته در صفحه باشد. درواقع میخواهید این اسناد ازنظر دیداری بهراحتی قابلدرک باشند و مطمئن شوید که طراحی و محتوا به بهترین شکل باهم کارکرده و بهترین نتیجه را به شما ارائه میکنند.
محتوای صفحه
بهطورکلی محتوای صفحه باید مهمترین بخش صفحه باشد. البته روشهای SEO قدیمی مانند انبوه کلیدواژهها و عبارات مورد جستجو را هنوز هم میبینیم که از کلمات مرتبط هم محروم هستند. این روش نتیجه نمیدهد. قطعاً به SEO شما هم کمکی نمیکند و منجر به یک تجربه کاربری ضعیف میشود.
میخواهیم مطمئن شویم که محتوای سایتمان کاملاً شفاف باشد. ناوبری، URL ها، تیتر صفحات، عناوین و دیگر قسمتها باید در این کار به ما کمک کنند. اما باید همواره از لحن نوشتاری طبیعی، کلمات هممعنی و زبان عرف استفاده کنیم.
روی تولید محتوایی عالی که کاربر را درگیر کند تمرکز کنید. به کلیدواژهها توجه کنید اما بیشازحد از آنها استفاده نکنید.
چند نکته قابلتوجه در مورد محتوای صفحه:
- استفاده از کلیدواژه در محتوا (زیادهروی نکنید)
- ساختار صفحه
- محل قرار گرفتن کلیدواژهها در محتوا – در اوایل محتوا باشد بهتر است
- استفاده از کلمات هممعنی و جایگزین
- استفاده همزمان از چند کلیدواژه – یک مطلب باکیفیت دیگر چه میخواهد؟
قطعههای غنی
قطعههای غنی و قوی ازجمله ابزار قدرتمند برای افزایش نرخ کلیک هستند. طبیعتاً جذب لیستهایی میشویم که بیش از بقیه در میان نتایج جستجو به چشم میخورند. هر آنچه بتوانید برای افزایش نرخ کلید انجام دهید، کاربران بیشتری را به سمت شما هدایت میکند و فهرست بندی شما در موتور جستجو مؤثرتر میکند. همه روشهای ممکن برای ارتقای رتبه و افزایش تعامل کاربر را در نظر بگیرید، تا بتوانید به یک تاکتیک SEO با ورودی کم و خروجی فراوان دستیابید.
انتخاب قطعههایی که بیشترین ارتباط را به کسبوکارتان دارند، به نوع کاری که میکنید بستگی دارد اما برای شروع میتوانید از schema.org کمک بگیرید.
بهینهسازی تصاویر
SEO تصاویر قادر است حجم ترافیک زیادی را در شرایط مناسب به سایت شما بکشاند. اینجا هم تکرار میکنیم که تفکراتی که در مورد محتوا داریم بسیار مهم هستند. گوگل هنوز از محتوای تصاویر استفاده نمیکند، پس توجه به محتوای داخل سایت، صفحه و اصول اولیه بهینهسازی ضروری است.
برای مثال، به دنبال یکخانه اسباببازی برای یک بچه ۵ ساله میگردیم و موتور جستجو نتایج زیر را نمایش میدهد:
میتوانیم بلافاصله سراغ تصاویر برویم و چندین گزینه را مشاهده کنیم. سپس از طریق همان تصویر به سایتی که آن اسباب بازی را میفروشد برویم. بهینهسازی تصاویر سایت، شانس حضور دائم شما در میان تصاویر نتایج جستجو را افزایش میدهد.
بهینهسازی تصاویر از یک فرآیند فنی ساده پیروی میکند:
- نام تصویر – نامی برای تصویر انتخاب کنید که بهطور واضح نشان دهد درباره چیست.
- متن جایگزین تصویر (Alt text) – از یک متن جایگزین کاملاً توصیف گرا استفاده کنید تا آنهایی که هنوز موفق به باز کردن تصویر نشدهاند روی دیدن آن اصرار کنند.
- کارتهای OpenGraph و Twitter به آن اضافه کنید تا در شبکههای اجتماعی هم به اشتراک گذاشته شود.
- تصویری در اندازه مناسب بکار ببرید تا بهراحتی و سریع دانلود شود.
- حجم تصویر را بهینه کنید تا زمان بارگذاری آن کمتر شود.
- بهاضافه کردن تصویر به فایل XML نقشه سایت همفکر کنید.
بهینهسازی تصاویر نسبتاً ساده است. کافی است تصاویر با مطلب مرتبط باشند. نام و متن جایگزین مناسبی همراه با کلیدواژه و توصیفی بکار ببرید.
مشکلات رایج
در یک شرکت طراحی وب سایت در اولین مرحله درخواست شامل یک بررسی SEO هستند. نمیتوان همه احتمالها را در نظر گرفت، اما نمونههای زیر مواردی هستند که معمولاً رخ میدهند و بد نیست طراحان وب به آنها توجه داشته باشند.
محتوای کپی شده
معمولاً دو نوع محتوای دوگانه وجود دارد: محتوای کاملاً دوگانه و تقریباً دوگانه. محتوای دوگانه، مواردی هستند که محتوای مذکور در چند قسمت وجود دارد (مثلاً صفحات، سایتها و دامینهای فرعی مختلف و غیره). محتوای نسبتاً دوگانه، به محتوای خلاصه یا مشابه گفته میشود، مانند کسبوکاری که چند مکان یا چند کفش را در یک صفحه یکسان اما در اندازههای مختلف قرار داده باشد.
قربانی کردن کلیدواژه
قربانی کردن کلیدواژه به وضعیتی اطلاق میشود که چندین صفحه به کلیدواژههای یکسان اشاره کنند. این اتفاق میتواند روی تمرکز یک صفحه روی یک موضوع خاص تأثیر بگذارد.
وقتی ساختار و ترتیب سایت را بهدقت چیده باشید، باید از بروز این اتفاق در مراحل برنامهریزی و طراحی جلوگیری کنید.
دامینها، دامینهای فرعی و پروتکلها
مشکل احتمالی دیگری که با چندگانگی محتوا رخ میدهد، زمانی است که سایت روی چند دامین، دامین فرعی و پروتکل در دسترس باشد.
کسبوکاری را با دو دامین در نظر بگیرید:
- Example.com
- Example.co.ir
همراه با نسخههای بدون www:
- Example.com
- Example.co.ir
- www.example.com
- www.example.co.ir
تصور کنید سایت مذکور روی HTTP و HTTPS اجرا شود:
- http://example.com
- http://example.co.ir
- http://www.example.com
- http://www.example.co.ir
- https://example.com
- https://example.co.ir
- https://www.example.com
- https://www.example.co.ir
خیلی زود بهجایی میرسیم که سایت ۸ دامین مختلف پیدا میکند. حل مشکل سایت روی هر دامین فرعی و چند لینک تغییر مسیر داخلی را هم در نظر بگیرید.
این نوع مشکلات را میتوان بهراحتی با یک URL تغییر مسیر حل کرد، اما یادآور میشویم که باید هر آژانس طراحی وب سایت و شرکتی که میزبان سایت شماست، در مورد SEO سایتهای مشتریان نیز توجه داشته باشند.
canonical URL معیوب
یکی دیگر از مشکلات رایجی که شاهد هستیم، استفاده نادرست از canonical URL است. آنچه معمولاً رخ میدهد این است که سازنده سایت به canonical URL مانند یکی دیگر از موارد چکلیست SEO نگاه میکند. با واردکردن URL درون نوار آدرس به URL استاندارد تبدیل میشوند.
مشکل کار اینجاست که نتیجه کار این میشود که سایت ما روی چند URL اجرا میشود که هرکدام یک URL استاندارد دارند که آن را نسخه اصلی میدانند. پس اعمال این روش استانداردسازی بجای حل مشکل، آن را تشدید میکند.
URL های استاندارد اگر بهدرستی استفاده شوند ابزار قدرتمندی هستند اما باید با دقت آنها را به کار برد در غیر این صورت همه مشکلات را بدتر میکنند.
متغیرهای مختلفی در حوزه طراحی سایت و SEO وجود دارد. اما آگاهی از قبل همانند مسلح شدن به تجهیزات است.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]