سئو داخلی و تکنیکهای اثربخش آن برای افزایش رتبه در گوگل
یکی از راهکارهای موثر برای افزایش رتبه در گوگل و افزایش ترافیک سایت استفاده از سئو داخلی است. این نوع سئو مربوط به کارهایی است که درون صفحه انجام میشود و کمک میکند تا موتور جستجو گوگل بتواند سایت شما را بهتر تفسیر کند. همچنین این موضوع باعث میشود تا مخاطب شما نیز بتواند محتوای صفحه سایت شما را بهتر بفهمد. ما در این مقاله از ارس وب قصد داریم تا شما را با این نوع سئو یعنی On-Page SEO آشنا کنیم.
سئو داخلی و مفهوم آن
یکی از مشکلات طراحان سایت، توجه کمتر آنها به سئو مربوط به داخل سایت است. در واقع در این سئو هدف این است که با انجام برخی فعالیتهای درون سایت، مانند کدنویسی بتوانdد رتبه سایت را در گوگل ارتقا دهdد. چرا که سئو داخل سایت به موتور جستجوی گوگل کمک میکند که درک بهتری از سایت شما داشته باشد. علاوه بر این بتواند ارزش محتوای ارائه شده شما را به خوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
این ویژگی کمک میکند تا گوگل بتواند بهترین و مرتبطترین صفحه را با توجه به نیاز کاربر به او ارائه دهد. از جمله موثرترین تکنیکهای سئو داخلی که باید هنگام طراحی سایت به آن توجه کنید، شامل موارد زیر است:
توجه به عنوان صفحه
یکی از مهمترین عوامل سئو در سئو داخلی سایت توجه به عنوان صفحات است. برای این منظور پیشنهاد میکنیم که برای هر صفحه سایت خودتان یک عنوان مشخص کنید. همچنین بهتر است که عنوان صفحه و یا همان page Title شامل کلمات کلیدی نیز باشد. این ویژگی کمک میکند تا اگر کلمه مورد جستجوی مخاطب با کلمه کلیدی شما یکسان باشد، شانس دیده شدن سایت شما بالا برود.
چگالی کلمات کلیدی
یکی از فاکتورهای مهم در این سئو، استفاده از کلمات کلیدی است. برای این منظور باید از کلمات کلیدی به صورت صحیح و در جای مناسب خود استفاده کنید. این در حالی بود که در گذشته بیشتر سئوکاران از کلمات کلیدی در متن به تعداد بسیار زیادی استفاده میکردند. اما در الگوریتمهای جدید گوگل دیگر استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی در سئو داخلی نه تنها خوب نیست، بلکه شامل جریمه نیز میشود.
طبق الگوریتمهای جدید گوگل بهتر است در متن خود 2 تا 5 درصد از کلمات کلیدی استفاده کنید. اگر سایت شما چنین امکانی را داشته باشد، در نتیجه موتور جستجوی هوشمند گوگل به راحتی میتواند موضوع اصلی سایت شما را تشخیص دهد.
برای بهتر دیده شدن کلمات کلیدی توصیه میکنیم که از این کلمات در اول جملات و پاراگرافهای متن خود استفاده کنید. همچنین قرار دادن لینک بر روی این کلمات کمک میکند تا ارزش صفحات شما بالاتر برود.
استفاده از لینکهای داخلی
اگر به دنبال افزایش سئو هستید، از لینکها برای ارتباط بین صفحات استفاده کنید. این ویژگی کمک میکند تا کاربر بتواند به راحتی در بین صفحات شما جابجا شود. علاوه بر این استفاده از لینکهای داخلی به پیمایش موتورهای جستجو نیز کمک میکنند. چرا که موتور جستجو صفحه شما به عنوان یک صفحه زنده تصور میکند.
در غیر این صورت صفحهای که در آن از هیچ لینک داخلی استفاده نشده است، به عنوان یک صفحه مرده شناخته میشود و بعد از مدتی از رده گوگل خارج میشود.
بهینهسازی عکسها
در سئو داخلی عکسها از اهمیت ویژهای برخوردار هستند. از آنجایی که عکسها جذابیت متن را برای کاربر بیشتر میکنند؛ بنابراین استفاده از آنها در متن پیشنهاد میشوند. برای این منظور تنها استفاده از عکس در متن کافی نیست. بلکه باید بتوانید عکسهای خود را از نظر SEO بهینه کنید. یعنی باید کاری کنید که عکسهای شما در جستجوی گوگل دیده شوند.
در نتیجه بهتر است ویژگی ALT و Title را برای عکسهای خود انتخاب کنید. همچنین توجه به این نکته ضروری است که از کلمات کلیدی برای این دو ویژگی استفاده کنید.
استفاده از تگهای عنوان
بخشبندی کردن یکی از نکات بسیار مهم هنگام تولید محتوا برای سایت است. این کار علاوه بر افزایش خوانایی برای کاربر، سئو سایت را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد. عموما از تگهای H1 تا H6 برای عنوان مطالب استفاده میکنند.
تگ H1 برای عنوان اصلی سایت، تگ H2 برای عنوان مهم داخلی و تگ H3 برای زیر عنوانهای بعدی استفاده میشود. استفاده از تگهای عنوان کمک بسیار زیادی به بهینهسازی سئو داخلی میکند.
استفاده از تگ توضیحات
یکی از جدیدترین تغییرات الگوریتم گوگل، استفاده از تگ توضیحات و به کار بردن کلمات کلیدی در آن است. حداکثر تعداد این کلمات این تگ باید 150 کلمه باشد. در واقع با این تعداد کلمات باید به گوگل بگویید که صفحه شما در رابطه با چه موضوعی صحبت میکند.
در صورتی که گوگل بتواند رابطهای بین این تگ و محتوای داخلی سایت شما پیدا کند، بهبود سئو سایت را برای شما به ارمغان میآورد. در غیر این صورت سایت شما مشمول جریمه خواهد شد و به عنوان اسپم شناخته میشود.
ساختار URL
یکی از راهکارهای موثر برای بهینه سازی سئو سایت استفاده از ساختار URL بهینه شده است. هر چقدر آدرس سایت شما کمتر باشد، در نتایج گوگل تاثیر بسیار مثبتی دارد. برای این منظور پیشنهاد میکنیم که در آدرس صفحات خود، از کلمه کلیدی مرتبط استفاده کنید.
سایر پارامترهای غیر مرتبط با کلمه کلیدی
فاکتورهای دیگری وجود دارند که میتوانند تاثیر بسیار مثبتی بر روی سئو داخلی و در نتیجه رتبه سایت بگذارند. از جمله آن میتوان به نمایش موبایلی صفحه، سرعت بارگذاری صفحه، استفاده از دادههای ساختاری (Schema ORG)، دادههای متا، استفاده از کامنتگذاری، استفاده از مطالب بلند، قابلیت اشتراک صفحات و غیره اشاره کرد. در واقع شما باید بتوانید یک تجربه کاربری بسیار خوب به بازدیدکنندگان سایت خودتان ارائه دهید.
بنابراین هر چقدر بتوانید عملکرد صفحه خودتان را بهتر کنید، در بهینهسازی داخلی موفقتر خواهید بود.
سخن نهایی
ما در این مقاله در رابطه با یکی از انواع سئو یعنی سئو مربوط به داخل سایت صحبت کردیم. به کمک این تکنیکها میتوانید سایت خود را بهینه کنید و از این طریق رتبه سایت را در گوگل ارتقا دهید. در صورتی داشتن سوال در رابطه با هر یک از تکنیکهای گفته شده در بالا میتوانید زیر همین پست سوال خودتان را بپرسید تا شما را راهنمایی کنیم.