سئو

اهمیت سئو در طراحی سایت

سئو چیست

اگر در حوزه طراحی سایت کار می‌کنید، مطمئنا کلماتی مانند سرمایه‌گذاری بر روی سئو و یا بهینه سازی سایت و یا کلماتی مشابه به آن به گوش شما خورده است. بهینه‌ سازی موتورهای جستجو و یا همان SEO موضوعی است که اگر در این فضا کار می‌کنید، باید برای یادگیری و اجرای آن وقت کافی بگذارید. اگر شما هم علاقه دارید تا با کلیات SEO برای وب سایت و یا وبلاگ خود آشنا شوید، خواندن این مقاله از ارس وب را به شما توصیه می‌کنیم.

 

سئو و اهمیت آن در وب سایت

Search Engine Optimization و یا همان SEO به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. به صورت کلی این مفهوم بدین معناست که موتور جستجو گوگل و یا سایر موتورهای جستجو رتبه بالایی به مقالات و مطالب موجود در یک سایت اختصاص دهند. در چنین شرایطی صفحه اینترنتی در نتایج بالای گوگل خواهد آمد و کاربر بهتر می‌تواند سایت مورد نظر را پیدا کند.

در واقع در این روش براساس استانداردهای موتورهای جستجو، عملکرد سایت را بهبود می‌بخشید تا از این طریق بتوانید بازدیدکنندگان بیشتری را جذب سایت خودتان کنید. از آنجایی که بیشتر کاربران مطالب خودشان را از موتورهای جستجویی مانند بینگ، یاهو و گوگل جستجو می‌کنند، در نتیجه استفاده از ترفندهای سئو رمز موفقیت شما در بازدید بیشتر خواهد بود. چرا که باعث می‌شود تا وب سایت شما در نتایج اولیه این موتورهای جستجو بیاید.

این ویژگی کمک می‌کند تا مشتریان در مقایسه با تبلیغات اینترنتی، اطمینان بیشتری به سایت شما کنند. چرا که بازدید بیشتر از طریق سئو کردن نسبت به تبلیغ، برتری بسیار بیشتری دارد. علاوه بر این، این روش هزینه‌ی کمتری برای شما خواهد داشت و بعد از مدتی موفقیت سایت شما تضمین خواهد شد. همین موضوع نشان‌دهنده اهمیت سئو سازی در یک سایت است.

 

سئو و اهمیت آن در وب سایت

هدف از SEO در وب سایت‌ها

توجه به این نکته ضروری است که SEO اشتباه نیز می‌تواند منجر به رتبه پایین‌‌تر وب سایت شما در نتایج موتورهای جستجو شود. در نتیجه وب سایت شما از دید کاربران پنهان خواهد ماند و تمام تلاش‌های شما در این مسیر به هدر خواهد رفت؛ بنابراین ممکن است کاربرانی که محتوایی ضعیف‌تر از شما داشته باشند، از محبوبیت بالاتری برخوردار باشند.

به صورت کلی هدف سئو این است که بتوانید با رتبه بالاتر در موتورهای جستجو، بازدید وب سایت خودتان را افزایش دهید. این ویژگی باعث می‌شود تا ترافیک سایت شما بالا برود و فروش محصولات شما بیشتر شود. در واقع این روش به طور غیر مستقیم تبلیغات محصولات و یا خدمات وب سایت شما را انجام می‌دهد.

 

بهینه سازی برای موتورهای جستجو

دسته‌بندی انواع SEO

به صورت کلی دسته‌بندی سئو شامل موارد زیر است:

  • سئو کلاه سفید: ممکن است شما نیز در بهبود سئو سایت خودتان با واژه‌ی کلاه سفید برخورده باشید. به صورت کلی اگر تکنیک‌های به کار گرفته در سایت شما در جهت رضایت مشتری باشد و تمامی قوانین و اصول را طبق استانداردهای گوگل انجام دهید، به آن سئو کلاه سفید گفته می‌شود.
  • سئو کلاه سیاه: در صورتی که از ضعف‌های موتورهای جستجو استفاده کنید و سعی کنید تا با برخی تکنیک‌های فریب، بازدید سایت خودتان را افزایش دهید، به آن سئو کلاه سیاه گفته می‌شود. اما گوگل هر چند ماه یک بار سعی می‌کند تا با شناسایی این ترفندها دیگر اجازه استفاده از آن را از وب سایت‌ها بگیرد. در نتیجه در صورت استفاده از آن، سایت شما شامل جریمه خواهد شد و رتبه سئو شما را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  • سئو درون صفحه: بیشترین جایی که کنترل بر روی آن دارید، درون سایت است. کدها و محتویات وب سایت مانند متن، تصویر، لینک و … مربوط به سئو درون صفحه و یا SEO On Page است. تغییراتی که بر روی این قسمت می‌دهید، در نتایج جستجوی موتورهای جستجو بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
  • سئو بیرون صفحه: تمام ارتقاهایی که در بیرون از وب سایت می‌دهید تا به رتبه بالایی در گوگل برسید مربوط به SEO Off Page یا سئو بیرون صفحه است. این نوع SEO یک فرایند نامحدود است که تمرکز اصلی آن بر روی لینک سازی خارجی است. این کار توسط مهندسین سئو قابل انجام است.

 

انواع SEO

مراحل بهینه‌ سازی سایت

برخلاف تصور بسیاری از افراد، بهینه سازی سایت یک فرایند طولانی و مستمر است. تکنیک‌ها و روش‌های بسیاری برای کسب جایگاه بهتر در موتور جستجوی گوگل وجود دارد. اجرای هر کدام از این روش‌ها باعث می‌شود تا تاثیرات مثبت آن را بر روی سایت خودتان احساس کنید. به صورت کلی برای موفقیت جهت کسب رتبه بهتر نیاز دارید تا سه مرحله سئو زیر را انجام دهید.

  • سئو تکنیکال: برای شروع فعالیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ نیاز به یک سایت استاندارد دارید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که از سئو تکنیکال استفاده کنید. رعایت اصول سئو در طراحی، بهینه‌سازی سرعت سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو سایت، نشانه‌گذاری‌های استاندارد، استانداردسازی کدهای سایت و غیره جزو سئو تکنیکال به حساب می‌آید.
  • تولید محتوای ارزشمند: موفقیت در SEO بدون داشتن یک محتوای استاندارد غیرممکن است. بخشی از فعالیت‌های مفید در این حوزه شامل آنالیز رقبا، شناسایی کلمات کلیدی مورد نظر کاربران، تولید محتوایی ارزشمند، دسته‌بندی مناسب محتواها، لینک سازی داخلی و غیره است.
  • لینک‌سازی: اگرچه با رعایت اصول سئو تکنیکال و تولید محتوای ارزشمند می‌توانید وب سایت خودتان را به صفحه اول گوگل بیاورید، اما برای کسب رتبه اول و رقابت با سایت‌های رقیب بهتر است تا لینک‌سازی خارجی را به خوبی انجام دهید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که کارهایی مانند بک لینک، خرید رپورتاژ آگهی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و فروم‌ها را انجام دهید.

 

مراحل بهینه سازی سایت

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با SEO و اهمیت آن در وب سایت‌ها صحبت کردیم. اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که برای کسب رتبه یک در گوگل چقدر زمان نیاز دارید، باید بگوییم که این کار بستگی به کسب و کار اینترنتی شما دارد. اعتبار و فعالیت‌های قبلی شما در کنار رقبای این حوزه مشخص می‌کند تا برای رسیدن به این موفقیت، چقدر زمان نیاز دارید.

از طرفی دیگر هیچ تضمینی برای رسیدن به رتبه یک گوگل در یک بازه زمانی مشخص وجود ندارد. چرا که آپدیت‌های گوگل و میزان فعالیت رقبای شما همیشه جزو مواردی است که غیرقابل پیش‌بینی هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *