همه چیز در مورد طراحی تجربه کاربری | ux سایت
طراحی تجربه کاربری یک فرآیند مهم است که تعریف قابل قبولی برای آن وجود ندارد. زیرا ابعاد زیادی دارد و شامل جنبههای مختلفی همچون طراحی بصری، معماری اطلاعات، قابلیت استفاده و تعامل انسان و رایانه میشود و به نوعی میتوان گفت در نتیجه تلفیق دانش و هنر به دست میآید. در این میان طراحی ux هر معنا و مفهومی که داشته باشد، هدف آن در کسبوکار واضح و مشخص است. بهبود رضایت و وفاداری مشتری، لذت تعامل با محصول، سهولت استفاده و سودمندی بیشتر را میتوان از اهداف آن در نظر گرفت.
همه ما در هر زمانی با طراحی تجربه کاربری در ارتباط هستیم. به عنوان مثال در هنگام استفاده از یک اپلیکیشن یا خرید محصولات یک وبسایت، با اصول آن سروکار داریم. اگر میخواهید درباره مفهوم، اهمیت و دیگر مسائل پیرامون آن بیشتر بیاموزید، ارس وب در ادامه مطلب همه چیز را درباره طراحی ux بیان میکند.
طراحی تجربه کاربری چیست؟
به بیان ساده تجربه کاربری (user experience) رابطه بین یک محصول و شخصی است که از آن استفاده میکند. بنابراین طراحی تجربه کاربری فرآیندی است که روی رضایت کاربر تمرکز دارد و در همین راستا طراح ux به دنبال ایجاد محصولات و خدماتی است که تجربیات معنادار و مرتبطی را به کاربران ارائه دهند. در واقع از نیازهای کاربران حمایت میکند تا بتواند باعث ایجاد حس لذت در آنها شود.
با توجه به این تعریف شاید در ذهنتان این سوال ایجاد شود که آیا طراح ux فردی است که تجربیات کاربر را طراحی میکند؟ پاسخ منفی است. زیرا تجربه کاربر قابل طراحی نیست. اما یک طراح حرفهای میتواند شرایطی را ایجاد کند که به احتمال زیاد منجر به تجربه مثبت شود. پس طراح تجربه کاربری، شخصی است که برای ux طراحی میکند.
چرا طراحی ux سایت مهم است؟
همیشه در هر کسبوکاری، تجربیات مشتری محرک اصلی توسعه آن است. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده روزافزون از اینترنت کاربران بیشتر از گذشته به دنبال تجربه کاربری آسان، کارآمد و سریع هستند. به همین خاطر نیاز به ایجاد رابط کاربری بهتر و طراحی سایت برجسته، برای حفظ رضایت مشتری بیش از هر زمان دیگری احساس میشود. با مهمترین موارد اهمیت طراحی تجربه کاربری برای وبسایتها بیشتر آشنا شوید.
افزایش نرخ تبدیل
یکی از دستاوردهای مهم طراحی تجربه کاربری برای سایتها، افزایش نرخ تبدیل است. همانطور که میدانید این روزها رقابت زیادی بین وبسایتها وجود دارد که برای کسب رتبه بالاتر در گوگل در حال تلاش هستند. مشتریان همیشه به دنبال تجربه کاربری آسان و سریع هستند، بنابراین برنده میدان وبسایتی است که به این مهم توجه داشته باشد. طبق آمارها یک UX Design خوب تا 400 درصد میتواند باعث افزایش نرخ تبدیل شود. ناگفته نماند که تعداد بازدیدکنندگان بیشتر و افزایش نرخ تبدیل در نهایت منجر به کسب درآمد بیشتر میشود.
کسب اعتماد و اعتبار
مشتریان زمانی برای خرید محصولات یا خدمات وبسایت اقدام میکنند که حس اعتماد در آنها ایجاد شده است. افزایش تعامل با مشتریان و کسب اعتبار به سادگی به دست نمیآید. در این میان طراحی تجربه کاربری خوب دلایل محکمی برای اعتماد مشتریان به یک وبسایت را فراهم میکند. از طرفی به دست آوردن اعتبار در ایجاد سرنخ و فروش تاثیر مثبت دارد. بنابراین استخدام طراح UX باتجربه با حفظ مشتری به شما کمک میکند که به اهداف نهایی خود برسید.
بهبود رتبهبندی سئوی سایت
بین طراحی تجربه کاربری و سئو اهداف مشترکی وجود دارد. در واقع هر دوی اینها با ایجاد تجربه کاربری بهتر به دنبال جذب مشتری بیشتر و در نتیجه سودآوری زیاد هستند. طراحی UX به کسبوکارها کمک میکند که حضور آنلاین بهتری داشته باشند و در لیست بالای موتورهای جستوجو قرار بگیرند. توجه همزمان به UX و SEO باعث ترافیک بیشتر وبسایت و افزایش تعداد بازدیدکنندگانی میشود که به احتمال زیاد به محصولات و خدمات آن علاقه نشان میدهند.
صرفهجویی در زمان و هزینه
یکی از مواردی که در UX design به آن توجه میشود، شناسایی دقیق نیازهای کاربر است. این مسئله باعث میشود که تمام برنامهریزیها و اقدامات لازم برای جلب رضایت و اعتماد مشتری موثر واقع شده و در نتیجه با ایجاد حس خوب عمل اقدام به تعامل و خرید اتفاق بیفتد. بنابراین میتوان گفت که فرآیند طراحی تجربه کاربری صرفهجویی در زمان و هزینه را به دنبال دارد. رابرت پرسمان هم در رابطه با این موضوع اینگونه بیان میکند که هر یک دلار که شما برای طراحی UX خوب هزینه میکنید در آینده ۱۰ تا ۱۰۰ دلار را برایتان ذخیره میکند.
طراح تجربه کاربری چگونه کار میکند؟
اکنون که به مفهوم و اهمیت طراحی UX سایت پی بردید، لازم است با نحوه کار طراح تجربه کاربری آشنا شوید. در این حرفه وظیفه طراح در همه پروژهها یکسان نخواهد بود. با توجه به اینکه در هر شرکتی و هر پروژهای هدف از اجرای فرآیند UX، ایجاد شرایط راحت و آسان برای مشتری و بهبود رضایت او است، پس اساس کار طراح تجربه کاربری نیز به یک شکل خواهد بود که در زیر به آنها اشاره میکنیم.
تحقیق درباره نیازهای کاربر
ایجاد تجربه کاربری عالی زمانی میسر میشود که طراح درک درستی از خواستهها و نیازهای کاربر داشته باشد. بنابراین همدلی با کاربر میتواند به طراح در شناخت نیازها، نقاط دردناک، رفتارها و اهداف او بسیار کمک کند. در طول فرآیند تحقیق لازم است که نحوه فعالیت رقبا بررسی شود تا ببینید که چگونه نیازهای کاربر را برطرف میکنند. این شیوه به شناسایی فرصتها و رفع موانع بسیار کمک میکند.
توسعه پرسونای کاربر
برای اینکه یک وبسایت و خدمات آن مورد توجه مخاطبان هدف قرار بگیرید، باید کلیه کارهای طراحی تجربه کاربری برای پرسونای هدف انجام شود. بنابراین این مرحله در فرآید UX اساسی است و طراح براساس یافتههای مرحله تحقیق درباره شخصیت پرسونای کاربر به نتیجهگیری واضحتری دست پیدا میکند.
معماری اطلاعات
در این مرحله طراح تجربه کاربری براساس دستاوردهای دو مرحله قبل باید معماری اطلاعات را انجام دهد. در واقع طراح ساختاری را ایجاد میکند که به کاربر کمک میکند در هر لحظه درباره موقعیت فعلی خود اطلاعات داشته باشد. ایجاد ناوبری، سلسله مراتب و طبقهبندی را میتوان از نتایج معماری اطلاعات به شمار آورد.
ایجاد وایرفریمها
در واقع یک چهارچوب اولیه هستند که با جزئیات کم و در زمان اندک ایجاد میشوند. وایرفریمها براساس اطلاعات جمعآوری شده و معماری اطلاعات به دست میآیند و کاربردهای آن در طراحی تجربه کاربری عبارتنداز: حفظ ایدهها، دریافت فیدبک و بازخورد و حفظ ایدهها.
اعتبارسنجی و آزمایش محصول
این مرحله به طراح UX کمک میکند تا متوجه شود که کاربر در هنگام تعامل با محصول چه مشکلاتی خواهد داشت. اعتبارسنجی باید روی شخص واقعی انجام شود تا طراح بتواند با توجه به سیگنالهایی که دریافت میکند، تجربه کاربری بهتری را ایجاد نماید.
از نظر گوگل طراحی تجربه کاربری چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
به طور حتم میزان رضایت کاربر در هنگام تعامل با محصولات و خدمات وبسایتهای مختلف با هم یکسان نیست. این تفاوت به ویژگیهای طراحی تجربه کاربری مربوط میشود. طراح UX در هنگام اجرای مراحل تجربه کاربری باید استانداردهای گوگل را که به شرح زیر است، رعایت کند.
پاسخ به نیازهای کاربر
رضایت کاربر از نتیجه طراحی UX زمان محقق میشود که نیازهای لو برآورده شود. بنابراین یک طراح حرفهای باید به خوبی از تمام خواستهها و نیازهای کاربر مطلع باشد و بتواند بهترین پاسخ را به آنها بدهد.
تولید محتوای هدفمند
محتوایی که برای کاربر آماده میکنید باید از جنبههای مختلف یونیک و عالی باشد. محتوای تکراری و خستهکننده، جزء فراری دادن مخاطب فایدهای دیگری نخواهد داشت. در هنگام تولید محتوا از تمام تلاش خود استفاده کنید تا متنی که به اشتراک میگذارید، همان چیزی باشد که کاربر به خاطر آن وارد وبسایتتان شده است.
سرعت سایت
از تاثیر سرعت سایت بر طراحی تجربه کاربری غافل نشوید. هیچ کاربری از منتظر بودن لذت نمیبرد. سرعت بارگذاری پایین، دشمن تجربه کاربری عالی است. بنابراین اگر سرعت سایتتان کُند است، در اسرع وقت از تدابیر لازم برای افزایش سرعت آن استفاده کنید.
ریسپانسیو بودن
برای خیلی از کاربران گوشی موبایل، وسیلهای همهکاره است که لحظهای از آنها جدا نمیشود. بنابراین طبیعی است که بسیاری از کارهای خود را با آن انجام دهند. به همین دلیل باید در هنگام طراحی وبسایت به قابلیت ریسپانسیو بودن آن توجه ویژه داشته باشید تا در هنگام نمایش در دستگاههای مختلف همچون موبایل و تبلت مشکلی به وجود نیاید.
در دسترسپذیری ایدهآل
یکی دیگر از اصول طراحی تجربه کاربری، قابلیت دسترسپذیری است. برخی از افراد دارای ناتوانیهای ادراکی، دیداری، شناختی، حرکتی و شنیداری هستند. بنابراین در هنگام طراحی سایت باید به این افراد نیز توجه داشته باشید تا بتوانند مانند افراد عادی از وبسایت و خدمات آن استفاده لازم را ببرند.
جمعبندی
در این راهنما در مورد طراحی تجربه کاربری از جنبههای مختلف صحبت کردیم. به عنوان نکته آخر باید یادآوری کنیم که UX همیشه و در هر زمانی اهمیت زیادی برای رتبهبندی وبسایتها دارد. بنابراین نادیده گرفتن آن به هر دلیلی میتواند با اثرات منفی زیادی همراه باشد. همچنین دقت داشته باشید که تجارب کاربران ممکن است به طور مدوام در حال تغییر باشند. پس شناسایی نیازهای کاربران و آمادهسازی پاسخ بیعیب و نقص، برای طراحی تجربه عالی به عهده طراح UX حرفهای است.