ارس وب

آشنایی با نحوه عملکرد موتور جستجو گوگل برای نمایش صفحات وب

موتور جستجو گوگل

امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که کارهای خودش را با موتور جستجو گوگل انجام ندهد. این موتور جستجو در مقایسه با سایر موتورهای جستجو به قدری فراگیر شده است که از آن می‌توان به عنوان یک مرجع اطلاعاتی کامل برای جستجو استفاده کرد. ما در این مقاله از ارس وب قصد داریم تا شما را با کارکرد این موتور جستجو آشنا کنیم. آشنایی عملکرد گوگل کمک می‌کند تا در هنگام طراحی سایت رتبه سایت شما در گوگل افزایش پیدا کند.

 

موتور جستجو گوگل

موتورهای جستجوی بسیاری وجود دارند. یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین این موتورها، گوگل است. وظیفه اصلی این موتور جستجو دنبال کردن لینک‌ها است. برای این منظور گوگل از یک پایشگر استفاده می‌کند تا بتواند لینک‌ها را از یک صفحه به صفحات دیگر دنبال کند. فعالیت این پایشگر به صورت 24 ساعته است.

به صورت کلی پایشگر گوگل، دارای یک دیتابیس بسیار عظیم به نام ایندکس است. در این دیتابیس بزرگ، نسخه HTML هر صفحه درون آن ذخیره می‌شود. این پایشگر به طور مداوم به سایت شما مراجعه می‌کند. در صورتی که تغییراتی در سایت خودتان بدهید، پایشگر موتور جستجو گوگل این تغییرات را در دیتابیس خود به روز رسانی می‌کند.

اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که چه زمانی پایشگر به سایت شما سر می‌زند، باید بگوییم که این موضوع بستگی به میزان تغییرات سایت شما دارد. بدین معنا که با هر بار تغییر در سایت، این پایشگر به سایت شما سر خواهد زد.

حال برای اینکه گوگل از وجود سایت شما باخبر شود، کافی است تا در صفحه ایندکس شده، لینکی از سایت شما وجود داشته باشد. در چنین شرایطی پایشگر گوگل لینک شما را مشاهده می‌کند. در نتیجه لینک ایندکس شده را دنبال کرده تا به سایت شما برسد. در چنین شرایطی پایشگر، صفحه شما را در دیتابیس خودش ذخیره می‌کند؛ بنابراین از این به بعد صفحه سایت شما در نتایج گوگل ظاهر خواهد شد.

 

با هر بار تغییر در سایت، گوگل به صفحه شما مراجعه می‌کند و یا از طریق سایت مپ، اطلاعات موجود در سایت شما را جمع‌آوری می‌کند و مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد. البته این اطلاعات، مواردی است که برای موتور جستجو گوگل بسیار اهمیت دارد. این اطلاعات می‌تواند شامل تمام لینک‌های موجود در سایت، تعداد لینک‌های خارجی، کلمه کلیدی و یا غیره باشد.

 

الگوریتم‌های گوگل به چه صورت کار می‌کنند؟

قرار گرفتن سایت شما در دیتابیس پایشگر تمام ماجرا نیست. بلکه باید این شانس را داشته باشید که سایت شما در نتایج جستجوی گوگل از رتبه‌ی بالایی برخوردار باشد تا به نمایش درآید. به صورت کلی گوگل عبارات مورد جستجوی کاربران را با صفحات ایندکس شده مقایسه می‌کند. برای این منظور یک الگوریتم محرمانه وجود دارد که کمک می‌کند تا سایت‌ها به ترتیب اولویت مشخص شوند.

اگر شما هم دوست دارید تا بدانید این الگوریتم‌ها چگونه کار می‌کنند باید بگوییم که عملکرد این الگوریتم‌ها توسط گوگل به صورت خیلی واضح نیست و مخفی مانده است. در واقع هیچ اطلاعات دقیقی وجود ندارد تا بتوان متوجه شد که گوگل براساس چه ملاک‌هایی، سایت‌ها را در نتایج جستجوی خود نمایش می‌دهد.

از طرفی دیگر موتور جستجو گوگل به طور دائم الگوریتم‌های خودش را تغییر می‌دهد و با برخی پارامترهای جدید آن را بروزرسانی می‌کند؛ بنابراین یک الگوریتم ثابت نیست که با آن بتوان حدس زد که چه پارامترهایی برای گوگل بسیار مهم است. البته اگرچه این الگوریتم‌ها به صورت محرمانه، مخفی مانده است، اما گوگل به برخی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین این عوامل اشاره کرده است.

کارشناسان سئو جزو افرادی هستند که می‌توانند شما را با برخی از جنبه‌ها و فاکتورهای مهم رتبه‌بندی گوگل آشنا کنند. اما باز هم ماهیت کلی این الگوریتم‌ها به صورت مبهم باقی مانده است.

 

صفحه نتایج جستجوی گوگل به چه صورت عمل می‌کند؟

SERP و یا همان صفحه اول مربوط به نتایج جستجوی گوگل، تنها 7 تا 10 وبسایت را در نتایج خود نشان می‌دهد. این سایت‌ها در واقع مرتبط‌‌ترین سایت‌هایی هستند که کاربر با یک عبارتی آن را جستجو کرده است. البته در صفحه دوم گوگل نیز نتایج بیشتری وجود دارد. اما توجه به این نکته ضروری است که اگر وب سایت طراحی شده شما در صفحات بعدی گوگل قرار بگیرد، شانس بازدید از سایت شما کاهش پیدا می‌کند.

موتور جستجو گوگل دارای قسمتی به نام گوگل ادوردز نیز است. گاهی اوقات این قسمت‌ها در بالا یا پایین جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند. شما می‌توانید در قبال پرداخت پول، سایت خودتان را در این قسمت نمایش دهید. البته اگر کلمه کلیدی انتخابی شما رقابتی‌تر باشد، باید هزینه‌ی بیشتری برای تبلیغ آن بپردازید.

 

اهمیت لینک‌ها در جستجوی گوگل

لینک‌های داخلی و لینک‌های خارجی برای موتورهای جستجو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. هرچقدر که تعداد لینک‌های صفحه شما زیاد باشند، این موضوع نشان‌دهنده اهمیت سایت شما است. در نتیجه موتور جستجوی گوگل تصور می‌کند که اطلاعات صفحه شما مهم است.

البته ارزش لینک‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال اگر سایت شما دارای تعداد بسیار زیادی بک لینک باشد؛ بنابراین ارزش سایت شما نسبت به سایت‌هایی که لینک کمی دارند، بسیار بیشتر است. همین موضوع باعث شده است تا گوگل سیاست‌های خاصی را برای لینک‌ها به وجود بیاورد. به عنوان مثال اگر بک لینک شما از سایت‌های مورد تایید گوگل نباشد و یا با پرداخت هزینه لینک بگیرید، موتور جستجو گوگل سایت شما را جریمه خواهد کرد.

 

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با چگونگی عملکرد موتور جستجوی گوگل صحبت کردیم. گوگل سعی کرده است تا براساس برخی از شاخص‌گذاری‌ها، رتبه‌بندی صفحات را انجام دهد تا از این طریق بتواند بهترین نتایج را برای کاربر نمایش دهد. امروزه برخلاف گذشته، کار کردن با این موتور جستجو بسیار سخت شده است و نمی‌توان با برخی از ترفندها به راحتی در صفحه اول نتایج این موتور جستجو قرار گرفت.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که با کار کردن بر روی سئو سایت خودتان، رتبه‌های بالایی را در نتایج جستجوی گوگل کسب کنید. این کار نیازمند زمان زیادی است تا بتوانید به نتیجه مورد دلخواه خود برسید.

اگر شما هم سوالی در رابطه با موتور جستجو گوگل دارید، می‌توانید زیر همین پست دیدگاه خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

خروج از نسخه موبایل